20091206

Lembu Korban Hilang

Pada hari raya korban tahun 2009 ini terdengar cerita lembu korban Taman Seri Semantan hilang. Lembu yang nak dikorbankan pada hari raya haji tahun 2009 ini hilang kena curi. Ada manusia sanggup mencuri lembu korban. Mungkin pencuri tersebut tak sanggup melihat lembu tersebut disembelih. Mungkin pencuri tersebut sehati sejiwa dengan lembu tersebut. Mungkin juga pasal harga getah dah turun.

Kalau orang curi getah masa harga getah naik dah biasa dengar. Di Kampung Bintang (Sanggang Seberang). Diceritakan pernah tuan getah terserempah dengan pencuri getah yang sedang memikul guni getah. Tuan getah yang bersenapang terus memberi amaran dan menembak ke udara supaya pencuri takut dan meninggalkan guni getah yang sedang dipikul. Tetapi pencuri terus makin laju memikul guni getah tersebut. Tuan getah tergam melihat keberanian pencuri tersebut. Tak sampai hati nak tembak kaki pencuri tersebut. (Nanti saya selitkan cerita pencurian getah di kampung Orang Asli)

Rupanya pencuri juga ikut trend. Musim Raya Korban mereka curi pula lembu korban. Tahan jarin tangkap ikan di sungai, mereka curi ikan pada jaring orang. Musim orang banyak kesungai menangkap ikan, mereka curi pula bot orang. Musim ikan patih sangkar banyak permintaan, mereka curi ikan kat dalam sangkar orang.

Berbalik kepada cerita lembu korban yang kena curi di Taman Seri Semantan, kalau lah cerita ini betul, marilah kita sama-sama berdoa supaya kita ditunjukkan siapakan pencurinya. Biarlah pencuri tersebut menghukum dirinya sendiri.

Tetapi ..., tanpa izin ALLAH SWT pencuri tersebut tak dapat curi lembu korban Taman Seri Semantan tersebut. Mungkin ada sesuatu yang dapat kita pelajari untuk diri kita, keluarga kita dan masyarakat kita.

LINKS BERKAITAN:
Kereta Lembu - ini mungkin juga gambar lembu yang akan dikorbankan dan sedang ditarik dengan kereta wira. Tak termampu la lembu tu nak lawan kederat kereta wira.

Tukar wajah - dosa dengan manusia MESTI kembali kepada manusia.

Akhirnya ruangan comment terpaksa ditutup - ingin saya berdoa supaya ALLAH SWT terbalikkan semuanya